Femina

Femina

I Helsingborg ligger Feminas huvudkontor. Femina är en svensk tidskrift och grundades också i Sverige. Den är dock inte lika populär som exempelvis Damernas Värld eller Elle, men några läsare har den allt kvar. Den ges ut av Allers förlag och har så gjort sedan 1944. Målgruppen råkar dock ligga i det högre spannet än Damerns Värld som har läsare mellan 25-45 år. Hos Femina tenderar gränsen att nå ända till 60 års ålder och ofta är det också äldre läsare som köper tidskriften.

Tidskriften ges ut en gång i månaden sedan 1981, men från början gavs den ut veckovis eller varannan vecka.

Som många andra modetidskrifter behandlar den inte enbart modeaspekter utan även mat, skönhet och relationsfrågor. Som komplement till den vanliga Femina kan du också köpa Femina Hemma som finns ute i handeln sedan 2012.

Om man ser till omslag och puffar har Femina ett enklare typsnitt och stilrenare bilder än exempelvis Elle och Damernas Värld och detta är också för att målgruppen tenderar att vara lite äldre. Dock försäker man att hitta tillbaka till den yngre generationen igen genom olika projekt och idéer. Chefredaktören på Femina heter Ulrika Norberg.